dimecres, 21 de març del 2012

PREPROJECTE

PREPROJECTE DEL PRÀCTICUM II DE PSICOPEDAGOGIA

GENER 2012

1. Títol de l’informe

PROGRAMA D’ORIENTACIÓ PROFESSIONAL I ACADÈMICA PER A L’ALUMNAT DE 3r I 4t D’ESO, DE L’IES GONZALO ANAYA DE XIRIVELLA – (L’HORTA SUD) – VALÈNCIA.

Panorama actual dels Programes de Diversificació Curricular, els Programes de Qualificació Professional Inicial i les distintes modalitats de Batxillerat i Formació Professional.

2. Selecció de l’àmbit d’intervenció en un sentit ampli

L’àmbit d’intervenció on vaig a realitzar el Practicum II és l’educació escolar de 0 a 18 anys, més concretament l’alumnat de Secundària i Batxillerat del mencionat IES. Es focalitzarà l’atenció en l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, i l’orientació sobre les diferents eixides, tant professionals com acadèmiques, per la continuïtat de la seua vida escolar o laboral.

El paper del psicopedadog/a en aquest àmbit és el d’orientació, coordinació, amb els demés professionals de l’ensenyament i amb les famílies, així com amb tot el teixit social o institucional que envolta el context del centre i especialment, amb l’alumnat del centre, atenent a les seues necessitats específiques d’aprenentatge, personals i socials.

L’IES GONZALO ANAYA està situat a la ciutat de Xirivella, i acull l’alumnat de tres centres de Primària: El CEIP GREGORI MAYANS, EL CEIP REI EN JAUME, I EL CEIP RAMON Y CAJAL.

L’alumnat és de classe treballadora i n’hi ha una gran quantitat d’’atur; també hi ha alumnat provinent d’altres països i d’ètnia gitana. A l’IES s’impartixen a més, mòduls de Formació Professional.

3. Raons de l’elecció, interès i prospectiva professional en relació a aquest àmbit i descripció de l’àmbit (màx. 100 paraules)

Com que jo treballe al CEIP GREGORI MAYANS, i a més, estic al tercer cicle, aquest any estem treballant conjuntament amb l’IES, per elaborar els Plans de Transició de la Primària a la Secundària, i facilitar així el pas de l’alumnat d’una

etapa a l’altra. He pogut posar-me en contacte amb el professorat de l’IES i sol·licitar fer les pràctiques en aquest centre per la vesprada, prèvia entrevista

amb la meua tutora de centre, l’orientadora, i hem acordat triar aquest tema, per ser una necessitat del centre, ja que aquests programes han de ser revisats i actualitzats constantment, cada curs, per a ser aprovats per l’Administració Educativa.

5. Justificació de l’elecció del tutor de centre (màx. 250 paraules)

Vaig estar investigant on podria fer les meues pràctiques del Practicum II ja que les primeres les vaig fer al meu centre de treball. Vaig preguntar al gabinet psicopedagògic i a la psicòloga comunitària sobre on podria fer el Practicum II, ja que pensava que podria fer-les en alguna institució local. El que ocorre és que l’horari de tots els centres era pel matí, i jo necessitava fer-les en algun centre per la vesprada. Aleshores va sorgir la idea de fer-les en un IES de la localitat i quin millor que l’IES d’adscripció del meu centre de Primària.

Vaig posar-me en contacte amb l’orientadora de l’IES, la psicòloga Cecilia Cuenca Pozo i li vaig plantejar si volia ser la meua tutora de pràctiques, al que ella va assentir i em va facilitar les seues dades i les del centre. Ens hem entrevistat en dues ocasions i també estem en contacte per correu electrònic per resoldre dubtes i aclariments. Hem tardat una mica més per posar-nos d’acord, degut a les festes del Nadal en que no podia comunicar-me amb ella, encara que ho vaig intentar. El seu treball al centre com orientadora, és l’atenció a l’alumnat amb necessitats específiques, al professorat, coordinant les accions que es duen a terme per fer el seguiment de l’alumnat que planteja necessitats educatives o atenció psicològica a alumnat i famílies, orientant el seguiment a casa i donant pautes als pares de l’alumnat que ho necessita, així com l’orientació professional i de carrera per a l’alumnat que així ho decideixi.

6. Fonamentació teòrica de l’informe (màx. 250 paraules)

El meu treball en aquest Practicum II, es basarà en la recerca i en la informació actualitzada de totes les possibilitats educatives que se’ls poden oferir a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, basant-me en l’oferta existent a l’IES, en les possibilitats que des de l’Administració Local es poden oferir, i en les que des de l’Administració Autonòmica i Estatal poden estar al seu abast.

El marc teòric en que podem situar aquesta tasca és la investigació de camp i la consulta normativa legal que comprén aquest tram educatiu, per centrar l’acció dins d’uns límits definits. Es partirà de les necessitats que presenten els

alumnes i dels seus interessos, capacitats i competències, atenent la diversitat de grups i diversificant l’oferta formativa. Els principis de l’aprenentatge cooperatiu i socialitzador i de l’autoconcepte i autoestima, així com el constructivisme i l’aprenentatge significatiu i motivador estaran presents. Des

d’un enfocament globalitzador i ecològic, posant en relació els distints sistemes per tal de millorar l’oferta a l’alumnat concret, partint del seu context social i psicològic, amb una tria del millor de cadascun dels distints enfocaments, amb un plantejament eclèctic, per oferir la millor solució a tan variada demanda.

7. Intervenció que es farà (màx. 300 paraules)

Subjectes als que afectarà la intervenció

Em centraré en l’alumnat de 3r i 4t d’ESO de l’IES Gonzalo Anaya, de Xirivella, València.

Objectius que em propose assolir i fonamentació

a) Conéixer les necessitats educatives i formatives de l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.

b) Conèixer la situació de partida, de l’oferta formativa a la que pot accedir l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.

c) Cercar en la Normativa estatal, autonòmica i local tota la informació rellevant per incloure-la en el Programa.

d) Cercar a nivell de localitat, a nivell institucional i del món empresarial, les possibilitats formatives que poden oferir.

e) Elaborar un informe de tot el que haja trobat, tant del que ja coneixem, com de les novetats que s’hagin introduït.

f) Presentar el Programa al professorat perquè puguen tindre una guia que també puga servir per orientar l’alumnat i les seues famílies.

Aquests objectius segueixen un ordre lògic i uns passos seqüenciats, i es basen en la recollida d’informació, i en la posterior presentació d’esta, de manera ordenada i que servisca per a ser consultada i tinguda en compte per orientar als diferents grups d’alumnes segons les seues necessitats, interessos i expectatives.

Producte que vaig a elaborar

El producte final que elaboraré serà un Programa informatiu sobre les eixides formatives per l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, que poden anar encaminades a la formació professional, a aconseguir un treball, o als estudis superiors.

Fases de que consta el pla de treball

1ª fase: comprèn els objectius a i b.

2ª fase: comprèn els objectius c i d.

3ª fase: comprèn els objectius e i f.

Instruments de recollida d’informació

La informació serà recollida en distints instruments:

-Quaderns de camp.

-Qüestionaris per a mestres i per a alumnat. (Necessitats, interessos...)

-Observació directa i indirecta. (Aula i fora d’ella)

Treball que es portarà a terme

Es realitzaran reunions i entrevistes amb professorat i especialistes, així com alumnat implicat; observacions a l’aula i fora d’ella, i es revisaran documents i treballs realitzats per l’alumnat, normativa legal i informes existents.

Es mantindran reunions amb el Director de l’IES, amb la Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Xirivella, per tal de recollir tota la informació actualitzada que siga possible.

Es cercarà tota la Normativa que afecta el projecte i es farà un recull d’allò més important i significatiu.

S’elaborarà un informe amb tota la informació i es redactarà el Programa com a producte final.

Es presentarà com una Guia per al professorat, alumnat i les famílies.

Documentació

  • Conselleria d’Educació Conselleria de Educación

DECRET 112/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual

s’establix el currículum de l’Educació Secundària Obligatòria

a la Comunitat Valenciana. [2007/9717]

  • Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació

  • Reial Decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s’establixen les

ensenyances mínimes corresponents a l’Educació Secundària Obligatòria

  • Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals

A més, consulta de les distintes assignatures de la Llicenciatura de Psicopedagogia, relacionades amb aquest tema, entre d’altres:

· Avaluació de programes, centres i professors

· Dificultats de l'aprenentatge i intervenció psicopedagógica

· Entorn social i familiar i intervenció psicopedagógica

· Interculturalitat i educació

· Orientació professional

· Polítiques educatives, legislació escolar i intervenció Psicopedagógica

· Models d'orientació i intervenció psicopedagògica

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada